În care aflăm că România nu este (singura) ţară bananieră europeană

C.A.B.

A trecut vacanţa. O vacanţă lungă, zic unii (cârcotaşii). A trecut prea repede, susţin ceilalţi (adică eu)…

N-am ajuns în Africa iarna asta. Dar întrucât Africa e peste tot… hmmm… poate că nici nu trebuia să merg prea departe. Totuşi am ajuns la 300 de km de Africa, în singura ţară bananieră europeană autentică (se pare că ar mai fi una, dar nu îmi plac exagerările).

În mod paradoxal, în decembrie, sfârşitul „Războiului bananelor” dintre UE şi SUA a agravat şi mai serios  situaţia agricultorilor din Spania. Sau mă rog, Insulele Canare, căci despre ele este vorba în cele ce urmează. Anterior UE acorda tarife preferenţiale bananelor venite din fostele colonii europene din Africa, Caraibe şi Pacific, dăunând astfel companiilor americane producătoare şi exportatoare de banane din America de Sud.

Prin urmare, dacă anterior, 70% din bananele de pe piaţa spaniolă proveneau din Insulele Canare, lucrurile se vor complica în curând pentru producătorii canarioţi. Mândria cooperatiştilor din insule (există numeroase plantaţii organizate sub formă de cooperativă agricolă) era (este încă) bazată pe standardele de calitate (fito-sanitară, etc. etc.) dar şi pe tratamentul acordat lucrătorilor de pe plantaţii. Acesta era o diferenţă majoră faţă de bananele ieftine produse de companiile nord-americane în America de Sud.

Companii precum Chiquita (candva cunoscuta sub numele de United Fruit Company) au făcut obiectul unor critici fervente (si frecvente) privind modul în care îşi trateaza „angajatii” de pe plantatii. De altfel, se pare ca United Fruit Company a sprijinit printre altele lovitura de stat din Guatemala care a condus tara la 40 de ani de dictatura si razboi civil (contabiliceste asta a insemnat peste 200.000 de vieti pierdute).
Prin contrast, Insulele Canare, din care a inceput ascensiunea teribilului Franco (300.000 de morti in razboiul civil spaniol) se mandresc cu conditiile sociale pe care le creeaza pentru culegatorii de banane.

Şi aici intră în scenă Mario.

Pe Mario l-am cunoscut într-o noapte pe la 3, în Playa Paraiso. Eram cu „amigo” Gabriel,  exilaţi „la o bilă” udată copios (exagerare!) cu tequila. Rămăsesem ultimii clienţi (sau cel puţin aşa credeam noi), iar barmanul aştepta nervos să exterminăm ultimele bile. Şi atunci apare Mario, un pic afumat ce-i drept. Slăbuţ, negricios, cu trăsături tipic amerindiene, dar foarte încrezător în multilingvismul său (şi noi am fost, până a început să ne pasioneze agricultura).

„- De ce faci, pretene?”

Era felul lui de a saluta în româneşte, aşa cum îl învăţase un coleg de serviciu din ţara noastră. Asta atunci când nu vorbea „português”. În fine, să zicem că omul ne-a salvat (de la plictiseală, cel puţin). Am găsit o discotecă latino, undeva în pustiul câmpului. Şi… am început să vorbim. Adică, în cazul meu, din cauză de multilingvism incomplet, să ascult.

Am aflat că Mario era din Bolivia. La 16 ani s-a însurat prima dată şi a avut primul copil (nu neaparăt în această ordine, dar nu e aşa de important). Apoi a plecat să-şi croiască un nou destin peste ocean (ciudat, într-un sens greu de imaginat pentru noi, de la vest la est). Nu ca şi căpşunar, ci ca bananar (se zice aşa?). Acum Mario era însurat cu o localnică şi avea un alt copil. Pe care îi iubea. În felul său. Dar Mario pretindea că, în ciuda faptului că toată viaţa s-a condus după principiul „Respectă pentru a fi respectat”, „hermano” Gabriel a fost singurul canariot (spaniol) care i-a arătat vreodată respect. Din cauza culorii pielii. Condiţii de muncă decente  – da. Respect  – nu.

Spre dimineaţă ne-am luat rămas bun de la Mario şi ne-am întors în garsoniera de pe malul oceanului. Vizavi, pe o coastă vulcanică, dormea leneş un hotel de cinci stele construit fără autorizaţie de una dintre multele companii spaniole suspectate de spălare de bani…

Mde, ţară căpşunieră… Pardon, bananieră.

plantatii de banane cat in terase

plantatii de banane cat vezi cu ochii...

2 Responses to În care aflăm că România nu este (singura) ţară bananieră europeană

  1. Buna ( Sebastian?)

    Iti scriu pentru ca imi doresc sa iti redirectionez posturile pe http://arcadianetwork.ning.com/.

    Celor de la Arcadia ne place site-ul tau despre Ro/ Africa si ne-am dori ca ARCADIA sa actualizeze automat orice post al tau.
    Ce parere ai? Bineinteles vom pune via @africaepestetot.

    Daca esti de acord, da-mi pls un mail, la madalina(punct) pruna(at)gmail(punct) com.
    Merci!

Lasă un răspuns

